Интериорът е портрет на човека, който го обитава

16.06.2020 / 13:42 - CityBuildHOME.bg
  свежо  

Затова фотографът трябва да има отношение към това, което е пред обектива - да разкаже красива история и да даде на снимката живот и душа, да провокира емоции и да предаде послание, казва Александър Новоселски.

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Александър Новоселски е един от водещите фотографи в сферата на интериорната фотография в България, с чието име тя най-често се свързва в последните години, основно заради разпознаваемия стил и перфекционизма в работата му. Има публикации в редица български и европейски издания и е номиниран за интериорен фотограф на годината от Stocksy United. Природа, колоездене и плаване с яхта са другите му големи удоволствия и вдъхновения, а ако има достатъчно време, би се занимавал и с музикален инструмент (барабани най-вероятно) и с рисуване. Ето какво разказа за работата си Александър Новоселски по време на онлайн среща с него:

 

Светлина, чувство, емоция, послание, визия

 

Светлината е любимата ми тема, когато става въпрос за фотография, тъй като тя има наистина много важна роля - в интериорната фотография основна, бих казал. Една фотография като цяло им различни компоненти, но най-важното е в една снимка да има живот, душа, да създава чувства, да провокира емоции, да има послание, да носи нещо, което зрителят да идентифицира със себе си. Това е работата на добрата фотография - било то комерсиална, артистична, документална...

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Когато снимаме интериор, първото нещо, което правим, е да направим оглед на мястото: запознаваме се с подхода и идеята на дизайнера и какви са били желанията на клиентите. Така преоткриваме много неща - емоционално и естетически. Но най-важното е да разберем кога ще има благоприятна естествена светлина, за да покажем интериора в най-добрата му визия. В хотела Sea Sense например прекарахме няколко дни - Еял Тахор имаше много ясна идея в главата си, искаше да постигне определено усещане - то идваше от мястото, от светлината, от това как тя кореспондира с дизайна. Това показва неговото отношение и аз много обичам да работя с такива хора.

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Има случаи, в които сме планирали, отиваме на място по изгрев, но изведнъж се появява облак и проваля всичките ни планове. Случва се да завали дъжд или пък други метеорологични несгоди. И тогава идва ролята на изкуственото осветление - за да създадем светлината, която обикновено има в даден интериор - това е отражение на реалността. Винаги, когато редим изкуствено осветление, се стараем да наподобим естествената светлина и спазваме всички принципи, за да можем да я пресъздадем.

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Има приложения, които ни показват къде ще се намира слънцето в определен час. За този кадър в хотела Sea Sense (виж долу - бел. ред.) установихме, че имаме десет минути на разположение, когато слънцето е там, където искаме. Когато има слънце или прозорци в кадър, контрастът е много висок, и единият вариант да се преборим с това е фотошоп в постпроцес, но ние обичаме това да става на място с изкуствена светлина. Така максимално се приближаваме до това, което реално ще види човек, когато отиде на място. Относно топлотата - пак играем със способи, които са изцяло в камерата - бял баланс, цветна температура - това са нашите изразни средства, нашите четки, с които си служим. Така суровият кадър не е много по-различен от реалната визия.

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Винаги се изкушаваме да представим интериора в най-добрата му светлина, но не бих казал, че това е недостоверно, тъй като ако покажем интериор в добрата му светлина, то тази светлина е била там в определен момент, ние сме уловили точния момент. Така че той се е случил реално, не е изкуствен, дори когато си служим с изкуствено осветление. Може би документално бихме предали определени проекти, които имат точно тази идея - без да ги подсилваме с аксесоари или с допълнителна светлина. Това е най-често, когато снимаме апартаменти за продажба или отдаване под наем. Тогава документалната фотография е много важна, не трябва да пресилваме нещата. Като цяло не обичаме хиперболата, искаме нещата да са естествени. 

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Всъщност, подреждаме графика си в зависимост от светлината. В последните три дни имахме снимки, които започваха в 4.30-5.00 сутринта, след което снимаме до 10 часа. После чакаме залез. Реално работното ми време е много неконвенционално. Понякога снимаме един проект по няколко дни, но сумарно сме се възползвали само от изгревите и от залезите. Понякога, когато трябва да свършим определена работа в конкретен ден и нямаме свободата и лукса да чакаме светлината и слънцето, просто можем да ги създадем изкуствено.

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Фотографът трябва да има отношение към това, което е пред обектива

 

При рекламната и интериорна фотография се стремим да има и чувство, и визия. Това е екипна работа, защото с осветителите, декораторите, архитектите и интериорните дизайнери стигаме до резултата, който се вижда накрая. Интериорната сесия също така трябва да се разглежда като серия от снимки, защото един кадър сам по себе си може да не е толкова добър, но като го видиш в серия, има завършен вид. Това е комбинация от различни гледни точки, за да накараме човек да се чувства все едно е там, да придобие представа за целия интериор. 

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Подходите към отделните жанрове са различни, но повечето фактори, които гледаме, когато правим фотографии, са доста сходни. В една случайна или документална фотография решаващо е да уловиш момента, а не толкова качеството. При портретна фотография пък всичко е в комуникацията с портретувания. Това, което обединява всички жанрове е, че снимащият трябва да има отношение към това, което е пред обектива.

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Комуникацията с интериорния дизайнер е много важна, тъй като искаме да отразим интериора по начина, по който го чувстваме и усещаме, но също така трябва да свършим определена работа. Много често имаме сходни виждания и това е приятно. И когато интериорните дизайнери се свързват с нас, го правят точно защото имаме определен подход и тогава се получава интересна симбиоза между фотографа и дизайнера. 

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Във всеки един бранш и във всяка една професия препоръката и клиентът са най-добрата реклама - това е най-работещият канал за намиране на нови клиенти. Но портфолиото има друга функция - не толкова за намиране на следващия ти клиент, а по-скоро за профилиране на следващия ти клиент. Какво имам предвид? Всеки артист има предпочитания и стил на работа и го вълнуват различни неща. И портфолиото има тази функция - да покаже какво харесваш като артист и хората да те припознават с това. По този начин ти привличаш това, което излъчваш, ако мога така да се изразя. И тогава процесът се получава естествен и работата е приятна, тъй като нямаме размивания във виждането ни като цяло за красивото, за интериора. 

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Интериорната фотография е по-скоро артфотография, тъй като интериорният дизайн и архитектурата сами по себе си са изкуство, а подходът към това да ги отразиш е изключително важен - фотографът трябва да има отношение към архитектурата и дизайна. Един и същи интериор, сниман от различни фотографи, може да изглежда по коренно различен начин. 

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Мисля, че интериорната фотография се доближава до портрета. Може да се каже дори, че интериорът е портрет на човека, който го обитава. И всъщност винаги търсим това в кадрите си - искаме да покажем човешкото присъствие дори с неодушевени предмети. Например в интериор на Ина Дамянова има метнато шалте на дивана, поразхвърляни възглавници, отворена бутилка вино, книга...

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Обичам да имаме човешко присъствие в кадъра. Много често просто нещо липсва и един силует може да допълни и да създаде още живот в картинката. Не го правим винаги, но често е естествено - поглеждаш и когато нещо ти липсва, това е последният, завършващ елемент. Имали сме случаи, когато това се случва дори леко случайно. Например в Sea Sense подреждахме кадър и в момента, когато Еял застана пред камерата, видяхме кадъра и просто го направихме. Изобщо не е режисиран, импровизация беше, но мисля, че много добре застана като цяло. Има много изчистена композиция и в един момент - ясен и цветен акцент, точно в третината. Много допълни картинката, стана по-интересна и по-жива като цяло. 

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Контраст и НЕконтраст

 

В кухня по дизайн на студио L6 се опитахме да пресъздадем светло и неконтрастно, което много отиваше на помещението. Имахме много хубав ясен акцент - червеният стол, който позиционирахме там. Много обичам съчетаването на класиката с модерното. Същото наблюдаваме тук. Тази еклектика винаги много ми е допадала. Обичаме да работим контрастно, но понякога точно обратният подход също е валиден. Опитваме се да се адаптираме спрямо интериора и да подхождаме индивидуално, за да можем максимално добре да пресъздадем усещането от този интериор. 

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

В този интериор по проект на арх. Александър Стайнов (снимката долу - бел. ред.) имаше много прозорци и можехме да се възползваме максимално от светлината. Избрахме ден, в който има хубаво слънце, както и момент, в който то е сравнително ниско и влиза максимално добре в помещението. Отвън има хубави дървета и те правят в помещението сенки, които създават приятно усещане. Обичам играта на светлина и сянка в кадрите и винаги я търся - това дава усещане и за външната среда. 

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Конферентните зали са предизвикателство да снимаш атрактивно, защото по-трудно можеш да се заиграем с аксесоари или с нещо, което да внесе живот. Саксиите в случая ги донесохме ние, за да създадем малко уют в това помещение и изчакахме до залез слънце, за да имаме максимално благоприятна светлина, за да създадем атрактивен кадър. Така имаме хубави дълги сенки, които изпълват цялата зала и тя става интересна сама по себе си - с контраста и с топлата светлина, която влиза от прозорците. А те са много важен акцент за архитектите, проектирали сградата. С контраста по-добре подчертаваме самите форми, отколкото ако интериорът беше изцяло добре осветен. 

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Да разкажеш история, да рамкираш, да покажеш различни планове

 

Много ми харесва подходът да покажеш помещенията така, че да разкажеш цяла красива история, като в същото време зрителят придобие ясна представа за интериора. Не е нужно да се опитваш да покажеш в един кадър всичко. Даже напротив, когато показваш интериора като фрагмент, тогава е по-интересно, защото създаваш акцент. В един общ кадър се чудиш върху какво да акцентираш, какво да гледаш. А фотографът води погледа. Това е нашата работа - разбира се, в комуникация с нашите клиенти.

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

В определени случаи използваме рамкиране вдясно и вляво на снимката (вижте долу - бел. ред.) - вляво имаме каса на врата, вдясно е островът на кухнята. Отдолу използвахме плочките като една друга своеобразна рамка, отгоре - таванът. Затворили сме композицията вътре в снимката. Идеята е да зрителят да се концентрира върху важните акценти в снимката. Освен това винаги гледаме да имаме и планове - преден, заден, среден план, да показваме и ако има екстериор, който допринася за кадъра. Това показва обект в контекст. В случая това, което ми хареса е, че се вижда релефът на планината, вижда се градът. Показва, че сме на високо място. Това също допринася за цялостната визия на кадъра. 

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Малко технически аспекти

 

Качествените обективи създават по-малко деформации до почти никакви. Много често използваме така наречените Tilt-shift обективи - при тях постигането на прави линии става възможно. Що се отнася до тесните пространства, използваме широки обективи, но се опитваме по-скоро да не използваме максимално широк обектив - точно заради това, че се получава нереалистична перспектива. Например една баня можем да я представим в три кадъра и по този начин да създадем цялостна история, без да правим компромис с композицията и с естетиката на кадрите. 

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Много обичам да работя в детайл и мисля, че точно детайлите разработват интериора и цялостната картинка. Затова не обичам да снимам широкоъгълно - изкривява се перспективата и се губи акцентът. Често забелязваме интересни и функционални решения на дизайнерите, за да направят едно малко пространство функционално и използваемо. Това е много приятно да бъде показано на снимка. 

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Относно филтрите на обективите, най-често ползваме полароиден филтър, за да подсилва или премахва полароидната светлина, за отраженията върху някои лъскави повърхности, дори дърво в някои случаи. 

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Обработката на снимките ни е сравнително бърз процес

 

Обичаме това, което се случва, да се случва на терен, и ако трябва да се освети или затъмни, това да се направи на място, а не в постпроцес. Обработката на снимките е по-скоро завършекът на нашата работа и той не отнема толкова много време по простата причина, че всичко, което сме правили до момента на обработката, е с определена посока и реално не правим някакви монтажи.

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Това, което правим в постпроцес, е допълнително оконтрастяване на самия интериор. Има чисто технически неща, които е хубаво да бъдат погледнати в една снимка - неща, които при снимане не можем да забележим, но на снимката се виждат малки леки оттенъци, които пречат за общото усещане, и това е нещо, което коригираме. 

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Какво е успехът?

 

Успял е този човек, който е съумял да превърне хобито си в професия и да прави това, което обича. Това е най-важното нещо. Също така моята дефиниция за успех е да постигнеш баланс в работата си - тя да ти дава повече, отколкото ти взима. Аз напоследък се замислих по тази тема и си давам сметка, че колкото и да обичаш работата, е важно да имаш време и за себе си, за близките си, за приятелите си. Трябва да има баланс, а не работата да ни изтощава. А когато намериш този баланс, си още по-креативен и това те вдъхновява да продължаваш. 

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Опасенията ми са в посока да не се пренаситя, макар че за 11 години това не се е случило. Имали сме моменти, в които сме били затрупани с работа и усещам, че трябва да се отдалеча малко. Но обикновено това трае два-три дена и веднага сме готови за нови фотографски предизвикателства. Скоро не съм излизал с камера навън без никакъв план, а това е нещо много разпускащо и зареждащо. Може би това е едно от притесненията ми - че не намирам време за всички неща, които бих искал да снимам. 

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Цялото интервю може да гледате тук.

 

Еял Тахор, интериорен дизайнер: 

 

С Александър се запознахме по повод нашия новореализиран бутиков хотел Sea Sense през 2016г. в Созопол. Нужно ни беше професионално фотографско представяне на обекта. Преди това бяхме пробвали с други двама фотографи, но все нещо им убягваше и не се получаваше. С Александър отделихме заедно повече от три дни за фотосесията, през което време той успя да улови посоката, която търсим. Успя да придаде с изключителен финес усещането и атмосферата в хотела. Следващите години реализирахме множество фотосесии с него за други наши обекти, в които той винаги отделя максимално внимание към детайла и висок професионализъм. Получава се винаги чудесно. 

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Ина Дамянова, интериорен дизайнер: 

 

За мен е удоволствие професионалист като Александър Новоселски да добавя по най-добрия начин последния щрих в работата ми като дизайнер. За мен най-ценен е личният ни контакт, лекотата и професионализмът в процеса и най-важното, че дава допълнителен живот на интериора. Усетът му за сенките и светлините, за точното време и отношението, с което снима, за да извади най-доброто, без излишни претенции, са изключително важни. Харесва ми, че в интериорните му фотографии има живот и човещина, а не просто дистанцирани, естетски снимки. В същото време е абсолютно разпознаваем е и без излишни претенции. За мен е удоволствие да общуваме. 

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Интериорният дизайнер Миглена Стумбова и екипът на "Студио ШкафА": 

 

В работата ни с Александър Новоселски водещо е чувството за взаимно доверие. Той е впечатляващ професионалист и е безкрайно ценно неговото умение да вижда в един интериор цялостната композиция, да създава кадри, които са същевременно хармонични и детайлни. Влизайки в помещението, което ще снимаме, той активно го обследва и винаги съгласуваме акцентите. Успява да ни изненада с неговите перспективи и в резултат създава снимки, които показват в най-красивата светлина пространствата, които сме създали. 

 

Интериорът е портрет на човека, който го обитава

 

Ема Димитрова


 

   още от Новини
   още от Арт
   още от Интериорни проекти